måndag 19 januari 2009

Sticksugen...




En stickning har jag ALLTID på gång...
Stickning är rogivande... & idag är det trendigt också.

Jag minns att jag stickade min första tröja när jag var 9 år, den var i Orange & Grönt med lite Vitt. För den som känner igen färgerna så var det tidigt 70-tal,
sedan dess har det blivit några tröjor stickade. Idag gör jag mönster till de tröjor som jag stickar & hinner inte jag så stickar min underbara mamma, även hon älskar att sticka så jag vet vad det kommer ifrån ;)

På bilden skymtar en sjal, den kallar jag för "Börja med 3 & Sluta med 150". den går fort att sticka...Med tjocka stickor så ökar det fort & det är bara räta maskor i ett härligt ullgarn.

Idag har det snöat & mer väntas... så då är/blir det skönt att svepa in sig i en yllesjal..

Tills vi hörs, ha det bäst!
kram / Lise-Lott

9 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Det var ett bra namn på schalen - börja på tre - sluta på 150.

Jag brukar ha någon enstaka elev som ger sig på den.

Kram Maud

AnnaMia sa...

Hej!
Härligt med stickat! Själv började jag ju att virka en mössa, den blev så där, så jag tänkte på va du sa: En basker!
Virkade basker, den blev stor som ett tält, repade upp, och nu ligger garn och virknål i en liten (fin) papperspåse :)

"Va bidde de då då..."

kramar!
Anna-Maria

Helene på Rörvik sa...

Så fin sjal, det kanske man skulle ta och sticka sig det verkar inte så svårt heller!
Kramar Helene

Allis sa...

Hejsan!
Tack för "krya på dig" hälsningen!
Ja nu är det en tuff tid som gå mig till mötes men som tur är går det mot våren...........
Planerar i mina tankar hur jag ska ha det med växter , fröer och blommor i sommar.Har väckt mina perlagoner som nu är ner klippta och snart omplanterade, jag kan ju stå men inte sitta.

Oj så länge sedan det var jag stickade, minst 15 år sedan!!
Schalen ser jätte fin ut!!
Ha en bra onsdag!
Kram Eva-Lis

Marie sa...

Sjalen ser jättemysig ut! Själv har jag inte hållt i ett par stickor sen syslöjden i skolan.

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Marie

Maria sa...

Jag håller med det är rogivande med stickning. Förr blev det mycket...stickade mohairtröjor till hela släkten en jul- men nu var det ett tag sedan jag höll i ett par stickor.

Ha det gott!¨Maria

Marika sa...

Vilken harlig sjal! Det ar mysigt med stickat, sa lange det inte kliar..
Provade pa stickning nar jag var yngre, men jag har nog inte talamodet som kravs... ;-)
Ha det gott!
Kram Marika

Alvin sa...

Hejsan på Dej!

Vilken härlig sjal, verkar lätt det där med 3 och sedan 150. Men tyvärr så är jag ingen riktig fantast av det hantverket, men skulle gärna vilja vara, vem vet det kanske kommer när jag blir äldre, bättre sent än aldrig.

Vi hörs och ses på måndag, tills dess, ha en skön helg!

Kram! Leni

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hej!
Skulle vara kul å kunna sticka efter mönster, tyvärr fattar jag nada haha. Så jag gör efter eget tycke å smak ibland fungerar de och iblnad blir de pannkaka *fniss*

Kanske kan lära mig en vacker dag, när jag verkligen har viljan och lusten.

Ha en skön söndag!
Kraam från Benita

Om mig

Mitt foto
Smedjebacken, Södra Dalarna
Varmt välkomna till min blogg. Jag driver Livsstilsbutiken Kol & Rosors på Slaggatan 29 i Falun. Syr för privat och offentlig miljö även uppdragssömnad. Vi gör hembesök. Egen formgivning och tillverkning av mjuka och hårda inredningdetaljer. Vill inspirera...