söndag 9 mars 2008

BRÖD, potatis & fläsk





Jag vill börja med att tacka för det goda brödet & att jag har fått lov av Eva att lägga ut detta om surdegslimpebaket.

I helgen gästade Manfred Enoksson chefsbagare på Saltå Kvarn Smedjebacken,han höll en fördjupningskurs i surdegslimpebak på initiativ av ABF i Smedjebacken i Bergaskolans hemkunskapssal. Eva Långberg och Jens Draiby har själva varit på Rosendahls trädgårdar resp. Saltå Kvarn och bakat, efter en massa inspiration lyckades de snabbt samla ihop 14 "bagare".
All bakning genomfördes på ekologiska varor.

Hur kommer då jag in i bilden? Jo,jag lagade lunchen.
Jag serverade de potatissoppa med tillbehör & en exotisk fruktsallad.
Om Du vill göra nedan nämda soppa & fruktsallad behövs detta.

Potatissoppa med tillbehör.

5 st medelstora skalade potatisar
1 stor purjolök i skivor
1 l grönsaksbuljong
2 dl cream fraiche
salt & peppar
Koka potatis & purjo i buljongen tills potatisen är mjuk, kör blandningen med mixerstav till slät konsistens, tillsätt cream fraiche & koka upp, avsmaka med salt och peppar.

Tillbehör i skålar.

Stekt bacon i bitar
Cream fraiche
Finstrimlad purjolök
Gurka i stavar
Ärtskott el.annat grönt...

Fruktsallad.

Äpple,Päron,Banan,Clementin,Kiwi & Vindruvor blandas.
Lägges sedan i portionskålar & kokosflingor strös över, sist en klick kokosyoghurt..
Även till detta användes ekologiska varor.

Många kramar!
Lise-Lott

1 kommentar:

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Mmmm..de där lät hemst gått!
Soppan måste jag prova, tack för receptet!

Kram Benita

Om mig

Mitt foto
Smedjebacken, Södra Dalarna
Varmt välkomna till min blogg. Jag driver Livsstilsbutiken Kol & Rosors på Slaggatan 29 i Falun. Syr för privat och offentlig miljö även uppdragssömnad. Vi gör hembesök. Egen formgivning och tillverkning av mjuka och hårda inredningdetaljer. Vill inspirera...